Z pamiętnika

Dziś pisałam maturę z polskiego. Jedni powiedzą, że była łatwa inni, że trudna. Według mnie wszystko się okaże w czerwcu.
Podobno nasza matura ma nie być oceniania według klucza, ale to kłamstwo. Nauczyciele sprawdzający mają przecież wytyczne i odpowiedzi.
Były same zadania otwarte :(
Najgorsze było zadanie 2.5 http://s340887347.domenastandartowa.pl/cke/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Arkusze_egzaminacyjne/2015/formula_od_2015/MPO-P1_1P-152.pdf (link to arkusza)
Żeby to zadanie rozwiązać trzeba było znać "Pana Tadeusza" na pamięć. Niby to lektura "z gwiazdką", ale analizowaliśmy jej aż tak dokładnie. Był sprawdzian ze znajomości (1,5 roku temu). Omawialiśmy: opisy przyrody, wątek patriotyczny i miłosne. Na tym koniec. To skąd niby zwykły szary uczeń miał wiedzieć, że cytowany fragment pochodzi z epilog? Serio pogięło ich w ministerstwie? Gdzie jest napisane, że musimy znać lektury na pamięć? Chyba, że znajomość w szczegółach oznacza, że musimy znać ją na pamięć?

Tu odpowiedzi do pozostałych zadań: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/matura-2015-jezyk-polski-poziom-podstawowy-arkusze-cke-i-odpowiedzi/gx216g

Temat rozprawki: "Wolna wola człowieka czy siły od niego nie zależne - co przede wszystkim decyduje o ludzkim losie?"
Jestem ciekawa jak ją egzaminator oceni... Uderzyłam w wolą wolę człowieka, że to co robi człowiek zależy tylko od niego, a o jego losie decyduje on sama i konsekwencje z wiązane z jego działaniem.
Szczerze to fragment beznadziejny, ciężko go dopasować do tematu...

I po co nam matura? Może lepiej, żeby były egzaminy na studia?

Udostępnij ten post

3 komentarze :

  1. Na pewno dobrze Ci poszła matura ;D

    rilseee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. sukienki fajne, choć troche nie mój styl :)
    napewno dobrze ci poszło :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie matura czeka za rok i sama sie zastanawiam co wymyslą znów nowego :/

    OdpowiedzUsuń